Profil opony – czym jest i jak go wybrać?

Eksploatacja samochodu wymaga stałej kontroli oraz dobierania odpowiednich części. Od tego zależy nie tylko to, że zawsze będziemy w stanie bezproblemowo dojechać na dane miejsce, ale pojawia się również jeszcze ważniejszy aspekt. Sprawny samochód to bezpieczeństwo. Właśnie wszystkie elementy z nim związane wymagają regularnej kontroli i nie ma tutaj miejsca na podejmowanie ryzyka. Podstawą jest utrzymywanie sprawnego układu hamulcowego. W ramach tego artykułu zwrócimy uwagę na inny bardzo ważny element, którym jest opona samochodowa. Zazwyczaj nie zapominamy, żeby zmieniać ją w zależności od temperatur występujących na zewnątrz. Zwrócimy jednak uwagę na inny aspekt, czyli profil opony. Czym on jest i jak dokonać wyboru?

Podstawowe informacje

Na początek przedstawimy podstawowe informacje w ramach tego tematu. Przede wszystkim profil opony ma znaczenie na to, jak samochód będzie się zachowywał na drodze. Z tego powodu jest to tak ważny temat. Dla wielu ważnym elementem będzie również zapewnienie odpowiednich walorów estetycznych. Jak jednak definiujemy profil opony samochodowej? Jest to stosunek wysokości do szerokości bieżnika. Występuje kilka podstawowych rozmiarów. Nie oznacza to więc pełnego ustandaryzowania, a efektem jest to, że nie każda felga będzie pasować w każdej sytuacji. To podstawowe informacje odnośnie profilu opony. Przyjrzyjmy się poszczególnym elementem tego zagadnienia.

Podstawowe rozmiary

Profile opony występują w kilku wariantach. Obecnie w Europie najczęściej wykorzystuje się 55% (stosunek wysokości do szerokości możemy przecież przedstawić w procentach i tak to zresztą odbywa się w praktyce). Dokładnie mówiąc, najczęściej jest to 205/55. Wśród standardowych rozmiarów należy jeszcze wskazać 50,60,65 i 70. Jednak te najniższe wartości stosowane są w Europie najczęściej. Jakie konsekwencje wiążą się z wyborem profilu?

Wysoki profil

Rozpocznijmy od tego wariantu, ponieważ jest on bardziej uniwersalny. Wysoki profil lepiej sprawdza się w przypadku niekorzystnych dróg, w których znajdują się dziury lub różnego rodzaju krzywizny. W takiej sytuacji wyższy profil przekłada się na zwiększony komfort jazdy. Z tego powodu często to rozwiązanie jest polecane w przypadku polskich dróg, które w wielu przypadkach nie spełniają oczekiwań. Ogólnie zwiększone możliwości pokonywania przeszkód przydają się w wielu sytuacjach. Warto wskazać choćby trudne warunku w postaci śliskiej jezdni lub zasp śnieżnych. Nie zmienia to jednak faktu, że nie jest to rozwiązanie wyraźnie lepsze niż konkurencyjne. Każdy może dobrać rozwiązanie w zależności od potrzeb.

Niski profil

Niski profil najczęściej kojarzy się z samochodami sportowymi i rzeczywiście jest to bliskie prawdy. Dlaczego jest to słuszne połączenie? Przede wszystkim niski profil lepiej nadaje się do dynamicznej jazdy. Trudno by było ograniczać możliwości napędu sportowych samochodów z racji nieodpowiednio dobranego profilu do silnika. Kolejną zaletą niskiego profilu jest skuteczniejsze pokonywanie zakrętów. Dla wielu najważniejszym elementem będzie jednak estetyka tego rozwiązania, która właśnie jest charakterystyczna dla samochodów sportowych. W tym wariancie problematyczne staje się jednak pokonywanie nawierzchni niskiej jakości. Najłatwiej scharakteryzować to rozwiązanie jako bardziej podatne na uszkodzenia.

Które rozwiązanie jest lepsze?

W zasadzie żadne z tych rozwiązań nie jest wyraźnie skuteczniejsze od alternatywnego. Wszystko zależy od sytuacji, w której będziemy eksploatować samochód. Jeśli konieczne będzie pokonywanie dróg niskiej jakości lub pojawia się trudność wyjechania pod znaczącą górę zimą, skuteczniejsze będzie wykorzystanie wysokiego profilu opony. Z drugiej strony jeśli dla kogoś najważniejsza jest dynamika jazdy oraz odpowiednia estetyka, odpowiednio dobranym elementem będzie niski profil. Można również porównywać dobór profilu w zależności od tego, czy auto będzie więcej czasu spędzało na autostradzie, czy w mieście. W pierwszym przypadku opony niskoprofilowe okażą się skuteczniejsze. Fani samochodów sportowych mogą mieć czasem problemy na polskich drogach i z tego powodu w większości przypadków zaleca się jednak stosowanie opon wysokoprofilowych. To kwestia proporcji pomiędzy uniwersalnością oraz dynamiką jazdy. Ponadto warto zwrócić uwagę na cenę. Opony o niższym profilu są droższe, a w dodatku różnica jest znacząca.

Podsumowanie

Profil opony jest stosunkiem pomiędzy wysokością a szerokością. Jest to ważny wskaźnik, który jednak nie przykuwa najczęściej uwagi przed dokonywaniem zakupów. Jednocześnie jest to wymiar, który musi być połączony z zastosowaniem odpowiednich felg. Najczęściej stosowany jest obecnie profil 55%. Sam dobór powinien być uzależniony przede wszystkim od warunków, w jakich samochód będzie eksploatowany. Na nawierzchniach niskiej jakości warto zastosować opony o wysokim profilu. Mowa tutaj przede wszystkim o dziurach, nierównościach lub niekorzystnych warunkach w zimie. Alternatywą jest wysoki profil, który również ma swoje zalety. Przede wszystkim należy do nich zwiększona dynamika jazdy. Oprócz tego ważnym elementem jest estetyka tego rozwiązania. Ostatecznie wybór powinien być uzależniony od oczekiwań, który stawiamy wobec samochodu.