Odpowiednia dieta dla osób z chorobami autoimmunologicznymi

Dieta jest kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze zdrowie. U kogoś, kto cierpi na problemy autoimmunologiczne, pewne produkty spożywcze mogą wywoływać pewne objawy niepożądane.

 

Zdrowie immunologiczne

 

Nasze ciało nieustannie poszukuje potencjalnie niebezpiecznych mikroorganizmów, bakterii i innych drobnoustrojów. Bez odpowiedniej diety nasz układ immunologiczny cierpi i nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Istnieje ponad 100 chorób autoimmunologicznych.

 

Dieta jest kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze zdrowie immunologiczne. Powinna być bogata w składniki odżywcze. Spożywanie pełnowartościowych pokarmów pomaga promować zdrowszą florę jelitową. Utrzymanie tej równowagi może być trudniejsze w przypadku choroby autoimmunologicznej.

 

Nieprawidłowa dieta

 

Na przykład niedobory składników odżywczych i alergie pokarmowe ułatwiają złym bakteriom zmianę otoczenia w jelitach. Wypierają pożyteczne bakterie, które tam żyją. Hamują produkcję witamin, wnikają w śluzówkę jelita. Tworzą dziury w wyściółce, które zmieniają równowagę pH w jelitach.

 

Kiedy to nastąpi, nabłonek (zewnętrzna warstwa bariery jelita) zaczyna się pogarszać. Połączenia między komórkami, które normalnie działają jak ściśle kontrolowane granice, stają się luźne. Nie mogą wtedy zapobiec przedostawaniu się niepożądanych cząsteczek do krwioobiegu. Mikroby, toksyny i niestrawione cząstki jedzenia mogą przemieszczać się po całym organizmie.

 

Nieprawidłowa praca przewodu pokarmowego, zwłaszcza przepuszczalność jelit, jest tylko jednym z wielu czynników leżących u podstaw większości chorób autoimmunologicznych. Do innych możemy zaliczyć:

  • nierównowagę hormonalną,
  • alergie pokarmowe,
  • inne czynniki, związane ze stylem życia. Wiele tych czynników jest zaostrzonych przez różne rodzaje niedoborów żywieniowych.

 

Prawidłowo skomponowana dieta

 

Eksperci ustalili, że bakterie jelitowe mogą stymulować rozwój i progresje chorób autoimmunologicznych. Ograniczenie niektórych pokarmów obniża zdolność złych bakterii do naruszania wyściółki jelitowej. Obniżają działanie układów autoimmunologicznych. Objawy autoimmunologiczne często są zaostrzone przez:

  • oleje roślinne (bogate w kwasy tłuszczowe omega-6),
  • rafinowane cukry,
  • rafinowana mąka pszenna,
  • smażone pokarmy.

Nieprawidłowa dieta może prowadzić do stanu zapalnego, bólu i obrzęku. Identyfikując źródła chorób zapalnych i eliminując je z diety, możemy przywrócić właściwą równowagę. Unikanie żywności wyzwalającej pewne objawy pomaga:

  • zmniejszyć stan zapalny,
  • poprawić równowagę hormonalną,
  • zmniejszyć lub wyeliminować alergie pokarmowe,
  • zwiększyć motywację do wyboru zdrowego stylu życia.

 

Warto się skupić na produktach przeciwzapalnych. Dlatego zdecyduj się na dzikie ryby, jagody, zielone warzywa liściaste, orzechy i słodkie ziemniaki. Dzięki temu poprawisz poziom cukru we krwi. Będziesz lepiej kontrolować poziom cholesterolu. W ten sposób zmniejszysz stan zapalny. Odpowiednia dieta poprawi zdrową florę jelitową i wzmocni układ odpornościowy.

 

Walka z określonymi dolegliwościami

 

Chociaż każdy ma inną kondycję, niektóre standardy żywieniowe powinny być stosowane we wszystkich chorobach. Na przykład osoby z reumatoidalnym zapaleniem stawów często spożywają zbyt dużo kwasu. Powoduje to dokuczliwe stany zapalne i bóle.

 

Aby uniknąć pogorszenia się stanu zdrowia w takim przypadku, warto unikać:

  • czerwonego mięsa,
  • jajek,
  • olejów roślinnych,
  • smażonych posiłków,
  • cukru,
  • produktów mlecznych,
  • rafinowanych węglowodanów,
  • gluten,
  • alkohol,
  • kofeina.

 

Warzywa kapustne (takie jak pomidory, ziemniaki, bakłażan i papryka) również mogą być problematyczne. Zawierają solaninę. Może wywoływać reakcję alergiczną i ból u osób cierpiących na zapalenie stawów. Osoby cierpiące na artretyzm po wyeliminowaniu tych pokarmów, odczuwają sporą ulgę.

 

Osoby cierpiące na toczeń powinny unikać takich pokarmów jak:

  • oleje roślinne,
  • tłuszcze uwodornione i częściowo uwodornione.

 

Mogą bowiem powodować stan zapalny. Niektórzy zgłaszają, że ból całkowicie ustępuje po wyeliminowaniu mięsa i smażonych lub tłustych pokarmów. Unikanie cukrów i rafinowanych węglowodanów również jest dobrym pomysłem. Mogą uszkadzać układ odpornościowy. Sprawiają, że osoby z toczniem są bardziej podatne na infekcje i choroby. Podobnie jak w przypadku zapalenia stawów, ograniczenie lub eliminacja produktów, zawierających gluten jest dobrym rozwiązaniem. Pacjenci powinni unikać chleba, makaronu i ciastek.

 

Prawda jest taka, że każdy kto ma zaburzenia autoimmunologiczne powinien się skupić na poprawie jakości diety. Będzie to możliwe dzięki zdrowszej i bardziej naturalnej żywności. Na przykład regularne poszczenie przez 3 dni w miesiącu, pomoże utrzymać funkcjonowanie organizmu na najwyższym poziomie. Warto pamiętać o dużej ilości zielonej herbaty i przeczyszczających. W ten sposób będzie można uzyskać optymalne rezultaty. Ponadto trzymajmy się z dala od produktów z wysoką zawartością cukru, glutenu i przetworzonych olejów. To dobra zasada, nawet jeśli nie walczysz z chorobą autoimmunologiczną. Zwracajmy uwagę na to, co jemy. W ten sposób ochronimy się przed wieloma chorobami.