Marketing na Facebooku

Jeszcze nie masz konta na Facebooku? Zmień to natychmiast, tracisz szansę na skuteczny marketing – takie słowa skierować można do wielu krajowych przedsiębiorców. Korzystanie z tego uwielbianego wręcz serwisu społecznościowego jest dzisiaj łatwo dostępną furtką do sukcesu. Czy jednak każdy może bez problemu stać się właścicielem prężnie działającego fanpage? Dla osób, które niepewnie czują się w tym serwisie, dostępne są darmowe i płatne szkolenia różniące się stopniem zaawansowania. Podjęcie szkolenia jest niemalże obowiązkowe dla wszystkich początkujących właścicieli firm, którzy chcą powiązać z Facebookiem swój sukces. Szkolenie pod tytułem marketing na Facebooku lub coś podobnego powinno zostać zweryfikowane pod kątem treści, trzeba też zerknąć na opinie, jakimi cieszy się dany materiał. Może być bowiem tak, że szkolenie organizuje osoba o nieco większej wiedzy niż początkujący, ale nadal żaden autorytet w branży – wtedy konieczne będzie skorzystanie z innego kursu, żeby nauczyć się dużo więcej. Nie warto ryzykować.

Przeciętne szkolenie wdraża zainteresowaną osobę w całość zagadnienia, jakim jest marketing na Facebooku, jak również wskazuje, w jaki sposób można wykorzystać przyswojoną wiedzę w praktyce. Przeważnie w ramach pojedynczego kursu można zyskać umiejętność ogólnego poruszania się po Facebooku, a później przychodzą konkrety. Popularne szkolenia związane bywają z prowadzeniem fanpage, pozyskiwaniem fanów (odbiorców), rodzajami pożądanych publikacji, zwiększaniem zasięgu postów itd. Tak duża różnorodność tematyk sprawia, że można do woli przebierać w szkoleniach, dostosowując je do swoich potrzeb oraz stanu wiedzy. Dzięki temu można prowadzić własny marketing na Facebooku z coraz większą skutecznością, a zyski inwestować w kolejne szkolenia.

Niektóre z kursów pomagają choć na chwilę wyrwać się „poza fanpage”. Dla wielu miłośników działań marketingowych za pośrednictwem Facebooka używanie innych narzędzi niż fanpage jest wyjątkowo trudne do wyobrażenia. Dopiero uczestnictwo w szkoleniu pozwala takim osobom dostrzec na przykład potencjał tkwiący w grupach, w których łączą się użytkownicy serwisu o podobnych zainteresowaniach lub w związku z konkretnym wydarzeniem. Jeśli ktoś rozważa wykorzystanie grup, marketing na Facebooku pozwoli połączyć przyjemne z pożytecznym. Grupy bywają otwarte i zamknięte – do niektórych może zgłosić się każdy, do innych jedynie wybrane osoby (jest wymagana akceptacja administratora). Można oczywiście też założyć własną i przyjmować odpowiednich użytkowników.

Część szkoleń to jeszcze bardziej zaawansowane kursy związane z dalszymi możliwościami Facebooka. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tworzenia treści korzystając z wbudowanych narzędzi. Jednym z proponowanych, popularnych i wygodnych rozwiązań jest zakładanie wydarzeń – do wydarzenia dołączyć mogą zainteresowani i następnie śledzić jego rozwój. Możliwa jest dyskusja w komentarzach, ale główna część wydarzenia pozostaje zwięzła i stricte informacyjna. Jeśli chodzi o marketing na Facebooku, wydarzenia można wykorzystać do powiadamiania o aktualnościach oraz urządzania rozległych akcji promocyjnych. Na szkoleniach chętni mogą dowiedzieć się o tym, jak należy tworzyć wydarzenia, do jakich celów je stosować, jaką powinny mieć strukturę itd.

Przeważnie jedno szkolenie dotyczy przynajmniej kilku aspektów, więc jest warte swojej ceny. Można wybrać klasyczne, czyli związane z wyjazdem do miejsca, w którym się odbywa – prowadzący tłumaczy różne zagadnienia w formie wykładu, a później chętni wykonują ćwiczenia praktyczne. Dzięki temu zdobyta wiedza jest na bieżąco utrwalana. Innym rodzajem szkoleń są kursy, których wykupienie pozwala korzystać z materiałów dostępnych online o różnej objętości. Materiał pozwala na przyswojenie teoretycznej i praktycznej wiedzy oraz sprawdzenia nowych umiejętności poprzez ćwiczenia. Naturalnie ostatecznym sprawdzeniem wiedzy jest marketing na Facebooku prowadzony skutecznie przez osobę, która ukończyła szkolenie. Nie zawsze wystarczy jeden kurs; ci, którzy wybierają szkolenie ogólne, mogą później narzekać na zbyt ogólną wiedzę, trudności z wykonaniem specjalistycznych zadań. W razie skupiania się na szczegółach można z kolei mieć problem z poruszaniem się na Facebooku i z uwagi na to nie móc wprowadzić w życie poszczególnych zdobytych umiejętności.

Pomocne przy wyborze szkolenia mogą być jeszcze takie kryteria jak liczebność uczestników (w przypadku szkoleń grupowych), różnorodność materiałów i form przekazu, bieżące ćwiczenia z wykorzystaniem Facebooka, jak też dostęp do gotowych porad i schematów, które ułatwią początkującym marketing na Facebooku. Im mniejsza grupa, tym łatwiej wyszkolić się w wiedzy praktycznej, więc najbardziej opłaca się brać udział w szkoleniu w dziesięć – piętnaście osób. Wtedy można łatwiej zweryfikować u prowadzącego poziom przyswojonej wiedzy. Duże grupy mają organizowane wykłady, więc nie ma za bardzo czasu i możliwości na to, by zajmować się poszczególnymi aspektami.